FANDOM

Vem satte dit Roger Rabbit? På Nya Äventyr Och Den Onda Häxans Dotter (originaltitel Who Framed Roger Rabbit? On New Adventures And The Wicked Witch's Daughter) är en animerad långfilm från 2018, producerad av Walt Disney Pictures och är baserad på en berättelse med samma namn av Rob Gannaway och Tony Craig. Filmen är den tjugonde animerade långfilmen inom Walt Disneys animerade filmklassiker. Filmen hade biopremiär i Los Angeles den 10 februari 2018. Filmen blev också den mest inkomstbringande någonsin bland de handritade animerade filmerna Filmen handlar huvudsakligen om en Kaninerunge vid namn Roger Rabbit och hans vänner i en fiktiv stat med antropomorfiska Roger Rabbits Gänget i USA. Filmen har väldigt mycket gemensamt med Ron Clements och John Musker och Terry Rossio roman "Roger Rabbit, djurens konung: en berättelse för ungdom om USA vilda djur" (översättning Christophe Asselin och Rodolphe Chabrier och Christine Lagarde och Ngnodjom Yvan, 1939). Vem satte dit Roger Rabbit? På Nya Äventyr Och Den Onda Häxans Dotter är en musikalfilm, med musik skriven av Hans Zimmer och Alan Menken och lyrikern Tim Rice och Alf Clausen och Ray Colcord och Richard Gibbs och Chris Ledesma och Arthur B. Rubinstein och Patrick Williams. Musiken och en av låtarna har båda vunnit varsin Oscar. Disney har härtill producerat två relaterade filmer: en uppföljare, och Vem satte dit Roger Rabbit? På Nya Äventyr och Den Onda Magiska Äggmysteriet (2018 film) en midquel Vem satte dit Roger Rabbit? På Nya Äventyr Och Den Onda Med Räddar Lejonriket (2018 film) (kallad Who Framed Roger Rabbit On New Adventures On New Adventures And The Evil With Saving Leo Reich i USA).

Rollista (i urval) Redigera

Externa länkar Redigera

Slumpartad wiki