FANDOM

En vakt är en person vars uppgift är att utföra bevakning, vakta något och upprätthålla skydd för det personen vaktar samt säkerhet. Vakt är inget juridiskt begrepp och att vara vakt ger inte det tjänstemannaskydd som väktare och ordningsvakter samt polis har.

Vakt i Sverige Redigera

I Sverige är det fullt tillåtet för alla att kalla sig vakt då detta inte är en skyddad titel som polis, väktare eller ordningsvakt.

Vakter i Sverige är ofta anställda av butiker och evenemang direkt och inte av bevakningsföretag.

Vakter i Sverige saknar de befogenheter som ordningsvakter, väktare eller polis har och har inga befogenheter över var mans rätt.

Den som arbetar som vakt har inte tillåtelse att bära batong eller annat vapen på allmän eller publik plats om inte personen har särskilt tillstånd för detta samt har genomgått en utbildning för den formen av vapen.

En vakt, värd eller entrévärd kan t.ex. ha både handskar, ficklampa och försvarsspray då det inte finns någonting som förbjuder det, till skillnad på exempelvis batong eller OC-spray.

Vakter har tillåtelse att bära uniform med tryck "VAKT" eller "SECURITY", men ej med tryck som "ORDNINGSVAKT" eller liknande.

I de flesta fall där titeln Vakt förekommer handlar det om olika nattklubbar, det kan även heta Entrévärd eller bara Värd.

De som arbetar som entrépersonal på olika nattklubbar får be att se din legitimation och även visitera dig.

Går du med på det ingår du i ett avtal med krogen där det ställs krav för att du ska få komma in, t.ex. kunna uppvisa legitimation, underkasta dig visitation och uppfylla regler såsom att inte vara alltför alkoholpåverkad.

En entrévärd får dock aldrig tvinga dig att visa legitimation eller visitera dig, så länge du inte blivit gripen för brott.

Källor Redigera

Slumpartad wiki