FANDOM

Tintin är en animerad TV-serie baserad på Tintins äventyr, en serie album av tecknaren Hergé. Den debuterade 1991 och består av 39 halvtimmeslånga avsnitt producerad i tre säsonger. Noterbart är att det innehåller 18 två-delade avsnitt, totalt 45 minuter långa och resten är 23 minuter långa. Den är den mest kända filmatiseringen om seriefiguren Tintin. I Sverige har serien visats bl.a. på SVT. I samband med Tintins 75-årsjubileum släpptes serien ut på DVD i 7 volymer.

HistorikRedigera

Serien regisserades av Stéphane Bernasconi och Peter Hudecki, och producerades av Ellipse i Frankrike och Nelvana i Kanada, på vägnar av Hergé Foundation. Den var den första filmatiseringen av Hergés album på över tjugo år. Philippe Goddin, en expert på Hergé och Tintin agerade konsult åt producenterna. Manusförfattarna för serien inkluderade namn som Toby Mullally, Eric Rondeaux, Martin Brossolet, Amelie Aubert, Denise Fordham och Alex Boon.

ProduktionRedigera

Traditionella animationstekniker användes i serien. Man höll sig nära albumen under samtliga steg av produktionen, med en del scener tagna direkt från albumen till TV-skärmen. I avsnitten baserade på albumen Månen tur och retur (del 1) och Månen tur och retur (del 2), använde man 3D-animation för att skapa månraketen - ett ovanligt steg år 1991. Raketen animerades i 3D bild för bild för att sedan skrivas ut och kopieras på celluloid, och därefter handmålades den med gouache. Man lade också in en målad bakgrund. Raketen som syns i introsekvensen är animerad med hjälp av 3D-tekniken. I jämförelse med albumen, som är tecknade över en period på 47 år (då Hergés stil utvecklades från tidigare album som Blå Lotus till senare titlar som Tintin hos gerillan), har serien en ganska konstant animeringsstil. Senare avsnitt som Månen tur och retur och Tintin i Amerika demonstrerar klart och tydligt animatörernas utveckling under seriens gång. Serien filmades på engelska och hade animationen synkroniserad till att passa det engelska ljudspåret. Fransk-talande tittare har upptäckt att de franska rösterna 'skyndar sig' för att passa in på den engelska animationen. En del Tintin-fantaster har även klagat på att franska skulle ha varit huvudspråket. Alla visuella saker som till exempel vägskyltar, affischer och miljöer är av fransk karaktär. Serien ses av Tintins anhängare i allmänhet som en trogen filmatisering av Hergés album. De ändringar som gjordes har dock accepterats på grund av den potentiella publiken.

RollistaRedigera

Rollfigur Franska röster Engelska röster Svenska röster
Tintin Thierry Wermuth Colin O'Meara Mats Qviström
Kapten Haddock Christian Pelissier David Fox Kenneth Milldoff
Professor Kalkyl Henri Labussiere Wayne Robson Dan Bratt
Detektiv Dupont Yves Barsacq Dan Hennessey Håkan Mohede
Detektiv Dupond Jean-Pierre Moulin John Stocker Håkan Mohede
Bianca Castafiore Marie Vincent Maureen Forrester Anja Schmidt

Se ävenRedigera

Slumpartad wiki