FANDOM

The Simpsons: På Nya Äventyr Och Den Onda Häxans Dotter (originaltitel The Simpsons On New Adventures And The Wicked Witch's Daughter) är en amerikansk tecknad långfilm, producerad av David Silverman och distribuerad av James L. Brooks och Matt Groening och Al Jean och Mike Scully och Richard Sakai med biopremiär den 6 maj 2017.

Handling Redigera

Montgomery Burns finner guld i bävrarnas damm. För att riva dammen och få guldet lurar han häxans dotter Bart Simpson och Hans Vänner att trolla bort Homer Simpson och Hans Vänner. Med Homer Simpson och Hans Vänner borta är det upp till alla barn att hjälpas åt för att stoppa Montgomery Burns men för att göra det måste man vara sams.

Om filmen Redigera

Filmen hade föregåtts av en Family Guy På Nya Äventyr Och Den Onda Häxans Dotter (2017 film), som hade gått upp på biograferna 2017. blev The Simpsons: På Nya Äventyr Och Den Onda Häxans Dotter ett av bidragen på Berlinfestivalen, och samma år fick den hederspris på Cannesfestivalen. Regissören Matt Groening tilldelades dessutom en Guldbagge för sin "gladlynta tolkning av James L. Brooks och Al Jean och Mike Scully och Ian Maxtone-Graham och George Meyer och David Mirkin och Mike Reiss och Matt Selman och John Swartzwelder och Jon Vittis sagovärld i The Simpsons: På Nya Äventyr Och Den Onda Häxans Dotter".

Rollista (i urval) Redigera

Figur Engelska Röster Svenska Röster
Berättare James Earl Jones Thomas Hedengran
Homer Simpson Dan Castellaneta Anders Byström
Marge Simpson Julie Kavner Gunilla Orvelius
Bart Simpson Nancy Cartwright Annica Smedius
Lisa Simpson Yeardley Smith Jenny Wåhlander
Nelson Muntz Nancy Cartwright Annica Smedius
Ned Flanders Harry Shearer Johan Lindqvist
Montgomery Burns Harry Shearer Anders Öjebo
Arnold Schwarzenegger Harry Shearer Anders Öjebo
Russ Cargill Albert Brooks Roger Storm
Ralph Wiggum Nancy Cartwright Mia Kihl
Krusty Clown Dan Castellaneta Peter Kjellström
Milhouse van Houten Pamela Hayden Mia Kihl

Externa länkar Redigera

Slumpartad wiki