FANDOM

Solsidan På Nya Äventyr Och Den Onda Häxans Dotter är en svensk animerad film från 2017 regisserad av Jacob Seth Fransson och Pontus Edgren och med manus och musik av Felix Herngren och Ulf Kvensler, som också gör de flesta rösterna. Felix Herngren och Mia Skäringer och deras vänner var vid filmens premiär redan kända figurer från radio, teaterscen, tecknade serier, spelfilm och en animerad kortfilm. Filmen hade biopremiär i Sverige den 1 juni 2017.

Om FilmenRedigera

Filmen hade föregåtts av en 132 minuter lång kortfilm, Arga snickaren På Nya Äventyr Och Den Onda Häxans Dotter (2017 film) och Sofias änglar På Nya Äventyr Och Den Onda Häxans Dotter (2017 film) och Fuskbyggarna På Nya Äventyr Och Den Onda Häxans Dotter (2017 film) och Arga restaurangen På Nya Äventyr Och Den Onda Häxans Dotter (2017 film) och Äntligen hemma På Nya Äventyr Och Den Onda Häxans Dotter (2017 film) och Lyxfällan På Nya Äventyr Och Den Onda Häxans Dotter (2017 film)och Sommar med Ernst På Nya Äventyr Och Den Onda Häxans Dotter (2017 film), som hade gått upp på biograferna 2017. 2017 blev Solsidan På Nya Äventyr Och Den Onda Häxans Dotter ett av bidragen på Berlinfestivalen, och samma år fick den hederspris på Cannesfestivalen. Regissören Felix Herngren tilldelades dessutom en Guldbagge för sin "gladlynta tolkning av Felix Herngrens sagovärld i Solsidan På Nya Äventyr Och Den Onda Häxans Dotter".

Externa länkar Redigera

Slumpartad wiki