FANDOM

Prinsessan och grodanär en tecknad film från 2009 som är löst baserad på E.D. Bakers roman The Frog Princess. Det är den 49:e tecknade filmen från Walt Disney Pictures och den första filmen sedan 2004 som är traditionellt tecknad. För manus och regi svarar radarparet Ron Clements och John Musker, som tidigare stått bakom Aladdin, Mästerdetektiven Basil Mus, Skattkammarplaneten, Herkules och Den lilla sjöjungfrun. Musiken står Randy Newman för och rösterna görs av bland andra Anika Noni Rose, Oprah Winfrey, Keith David, Jim Cummings, John Goodman, Jenifer Lewis, Bruno Campos, Michael-Leon Wooley, Peter Bartlett och Terrence Howard. Tiana har huvudrollen och är Disneys första mörkhyade prinsessa. Filmen hade premiär i New York och Los Angeles den 25 november 2009, och svensk premiär den 5 februari 2010.

Handling Redigera

Filmen baseras på folksagan Grodprinsen, och var till en början kallad Grodprinsessan. Filmen är en amerikansk Broadwaymusikal som utspelas i de franska kvarteren i New Orleans under 1920-talet, med flickan Tiana i huvudrollen.

En prins vid namn Naveen från landet Maldonien förvandlas till en groda av den onde voodoo-mannen Dr. Facilier. Prinsen misstar en flicka vid namn Tiana för en prinsessa och hon kysser honom för att bryta förbannelsen. Men istället för att bryta förtrollningen förvandlas Tiana själv till en groda. Tillsammans färdas de för att hitta den goda voodoo-drottningen, Mama Odie, och på vägen möter de alligatorn Louis och den hopplöst romantiske eldflugan Ray.

Rollista Redigera

Karaktär Originalröst Svensk dubbning
Tiana Anika Noni Rose Pauline Kamusewu
Prins Naveen Bruno Campos Pablo Cepeda
Doktor Facilier Keith David Fred Johanson
Louis Michael-Leon Wooley Jan Åström
Ray Jim Cummings Eric Bibb
Lawrence Peter Bartlett Claes Ljungmark
Mama Odie Jenifer Lewis Gladys del Pilar
Charlotte "Lottie" La Bouff Jennifer Cody Anna Nordell
Eudora Oprah Winfrey Sarah Dawn Finer
James Terrence Howard Peter Gardiner
Eli "Big Daddy" La Bouff John Goodman Allan Svensson
Tiana som barn Elizabeth M. Dampier Dorothea Norling
Charlotte som barn Breanna Brooks Mathilda Lindström
Marlon the Gator Emeril Lagasse
Ian the Gator Kevin Michael Richardson
Darnell Don Hall
Reggie Ritchie Montgomery
Tvåfinger Paul Briggs
Mr. Harvey Fenner Corey Burton
Mr. Henry Fenner Jerry Kernion
Cousin Randy Randy Newman

KällorRedigera

FotnoterRedigera

Externa länkar Redigera

Mall:Disneyfilmer Mall:IMDb-titel

Slumpartad wiki