FANDOM

Pippi Långstrump på de sju haven är en svensk animerad film från 1970 regisserad av Astrid Lindgren och Olle Hellbom och med manus och musik av Olle Nordemar och Astrid Lindgren, som också gör de flesta rösterna. Pippi Långstrump och deras vänner var vid filmens premiär redan kända figurer från radio, teaterscen, tecknade serier, spelfilm och en animerad kortfilm.

Handling Redigera

Pippi får flaskpost från sin pappa där det står att han är fängslad av grymma pirater i sjörövarstaden Porto Piluse, och de ger honom bara vatten och bröd. Pippi, Tommy och Annika reser dit med bland annat en säng med en luftballong fäst ovanför, ett egenkonstruerat flygplan samt ett kapat piratskepp för att befria honom. Tommys och Annikas bortresta föräldrar tror att barnen är hemma hos Pippi.

Om FilmenRedigera

Filmen hade föregåtts av en 132 minuter lång kortfilm, Astrid Lindgren, som hade gått upp på biograferna 1970. 1971 blev Pippi Långstrump på de sju haven ett av bidragen på Berlinfestivalen, och samma år fick den hederspris på Cannesfestivalen. Regissören Olle Hellbom tilldelades dessutom en Guldbagge för sin "gladlynta tolkning av Astrid Lindgrens sagovärld i Pippi Långstrump på de sju haven". Sjörövarnas näste byggdes upp på en borggård i Vaxholms fästning. Andra exteriörer spelades in i Dubrovnik i Kroatien och i Budva i Montenegro. Strandscener spelades in på Barbados i Västindien. En närmare granskning visar också att det är olika pirater i olika scener både inomhus och utomhus samt på stranden och i staden. En del scener är tagna i Stenhamra utanför Stockholm, bland annat i stenbrottet som har levererat gatsten till Stockholms gator.

BakgrundRedigera

Filmen är en uppföljare till TV-serien Pippi Långstrump, med samma skådespelare i huvudrollerna, men både Jarl Borssén och Staffan Hallerstam spelar helt andra roller i filmen än i TV-serien. I böckerna om Pippi Långstrump har Pippis pappa, kapten Långstrump, samma övermänskliga styrka som Pippi, men det har han uppenbarligen inte i filmen. Inte heller sägs det något i filmen om att han skulle vara "negerkung", vilket han fortfarande var i TV-serien.

MusikRedigera

Musiken till filmen är komponerad av Georg Riedel med undantag av titelspåret Här kommer Pippi Långstrump/Kom an, kom an, pirater som är komponerat av Jan Johansson. Textförfattare är Astrid Lindgren. Filmmusiken gavs ut på LP-skiva 1970 i Sverige och Europa. Sångerna Mor är rar och Sov alla från filmen med text och musik av Astrid Lindgren och Georg Riedel förekommer inte på skivan.

Rollista (i urval) Redigera

Externa länkar Redigera

Slumpartad wiki