FANDOM

Ernst Peter Wanngren, född 29 maj 1952, är en svensk musiker, kompositör, musikproducent och röstskådespelare. Peter Wanngren har varit verksam som musiker och artist sedan 1970-talet, bland annat som låtskrivare och medlem i grupperna Ritz och Pastellerna och har med dessa medverkat i Melodifestivalen tre gånger med egenhändigt skrivna låtar. I dessa sammanhang medverkade även hans hustru Kerstin Andeby och de har samarbetat i olika konstellationer, som fältartisterCypern och i Libanon 1986, i 10 år turnerat i folkparkerna med föreställningen Svingelskogen, i rollen som Smartur Räv, och tillsammans skrivit nästan all musiken till föreställningen. De har också producerat en mängd musik och skivor för barn genom det egna studiobolaget Musikrummet. För albumet Majas alfabetssånger fick de en Grammis 1993 och det sålde guldskiva 2001. Han har också dubbat röster på film sedan 1980-talet, bland annat som Tiger i filmer om Nalle Puh, Nidvin i Bumbibjörnarna och Lucky Luke.Han har också dubbat röster på film sedan 1980-talet, bland annat som Tiger i filmer om Nalle Puh, Nidvin i Bumbibjörnarna och Lucky Luke. Han är även verksam som musiklärare på Sundstagymnasiet i flera olika musikämnen och studioteknik.

Filmografi Redigera

Externa länkar Redigera

Slumpartad wiki