FANDOM

Nalle Puh (orig. Winnie the Pooh) och hans vänner i Sjumilaskogen skapades av A.A. Milne på 1920-talet (se Nalle Puh). På 1960-talet köpteMall:Källa behövs Walt Disney Productions rättigheterna till att göra film om "björnen med väldigt liten hjärna", och sedan 1966, då den första kortfilmen hade premiär, har Nalle Puh för många mest blivit förknippad mest Disneys version. Flera kortfilmer, långfilmer och tv-serier har producerats, och figuren har även rönt stor framgång på den svenska serietidningsmarknaden.

PersongalleriRedigera

  • Nalle Puh (Winnie the Pooh) - björnen med mycket liten hjärna och en stor passion för honung. Bor i ett gammalt träd, han har en skylt över sin ytterdörr med texten "Sanders".
  • Christoffer Robin (Christopher Robin) - Puhs bästa vän och seriens enda människa. Löst baserad på upphovsmannen A. A. Milnes son med samma namn.
  • Nasse (Piglet) - en liten, rädd gris.
  • Kanin (Rabbit) - praktiskt sinnad kanin som helst av allt vill ägna sig åt sitt morotsland.
  • Tiger (Tigger) - våldsamt studsig tiger med aldrig sinande energi.
  • I-or (Eeyore) - deppig åsna, som alltid kan se det negativa i tillvaron.
  • Uggla (Owl) - mycket beläst - tror han själv i alla fall. Han har åtminstone många böcker. Ibland när han har lust så berättar han om sina släktingar och deras strapatser.
  • Ru (Roo) - Känguruunge, vars stora idol är Tiger.
  • Kängu (Kanga) - Rus godhjärtade mamma.
  • Sorken (Gopher) - till skillnad från de övriga i gänget skapad av Disney. Lätt tokig i dynamit, och mycket glad i att gräva gångar i marken.
  • Heffaklumparna (the Heffalumps) - varelserna Puh och hans djurvänner drömmer mardrömmar om. Men är de egentligen så farliga?
  • Tesslorna (the Woozels) - Är precis som Heffaklumparna mardrömsdjur. Inga bevis på att det faktiskt finns Tesslor i Sjumilaskogen existerar.

Långfilmer Redigera

Nalle Puh På Nya Äventyr (Klassiker Filmer) Redigera

Nedlagda Redigera

  • Nalle Puh (1981–1984) — Puhs första försök på den svenska seriemarknaden. 47 nummer på vardera 36 sidor gavs ut.
  • Nalle Puh Special (1988–1992 och 1996) — sex 68-sidiga seriealbum, gavs ut årsvis och repriserade serier från Nalle Puh.
  • Nalle Puhs Klokbok (2001–2004) — bestående av en grön, en röd, en blå och en gul bok. 48 sidor med en seriestripp på varje sida.

PågåendeRedigera

  • Nalle Puh (1998-) — 36-sidig månadstidning som till en början repriserade tidigare svenskpublicerat material.
  • Nalle Puhs Julalbum (1999-) — julalbum med blandade Nalle Puh-serier.
  • Nalle Puh Magasinet (2000-) — magasin med blandning av serier och pyssel.
  • Nalle Puh Pyssel (2002-) — enbart pyssel.

ReferenserRedigera

Slumpartad wiki