FANDOM

Nalle Puh, Nasse och deras vänner (originaltitel Winnie The Pooh, Piglet And Their Friends) är en animerad långfilm från 2007, producerad av Walt Disney Pictures och är baserad på en berättelse med samma namn av John A. Smith och Dante Clemente. Filmen är den tjugonde animerade långfilmen inom Walt Disneys animerade filmklassiker. Filmen hade biopremiär i USA den 6 oktober 2007.

Handling Redigera

Tillsammans med två barn sitter Nalle Puh Som Berättare och skriver färdigt filmens förtexter. Han börjar berätta Det är tidigt en morgon. En massa bagarklädda barn samlar ägg i en hönsgård. Sedan går de in till den sovande bagaren och väcker honom, och bakandet av dagens bröd kan komma i gång. När barnen senare begett sig ut för att leverera brödet till kunderna och bageriet är tomt, kommer Nalle Puh och Nasse och Hans Vänner dit tillsammans med Tiger De är som små kryp i det stora bageriet. Men på detta råder Tiger bot. Han uttalar en magisk formel, och genast krymper bageriet så att de små vännerna kan arbeta obehindrat i det. De ska nämligen baka en tårta för att uppvakta vaktparaden som fyller fyra år. Utan att de bakande märker något smyger två Sotare, Många Skrukarna, in i bageriet och stjäl Tiger' propeller som han bär på ryggen. Sedan försvinner de. Tiger upptäcker förlusten, när det är dags att vispa grädde, och blir mycket ledsen. Strax därpå ger sig Sotare till känna. De har tagit hand om propellern, berättar de. Och nu ska de försvinna för alltid. De ska bara släcka ljuset först. De blåser och det elektriska ljuset slocknar. Nalle Puhs äng, där de hittar ett ägg som de knäcker, tömmer och sedan gömmer sig i. Till ängen kommer Sotare kommer till Nalle Puh Och Hans Vänner bär på den nybakade tårtan. Här möter de Frun Räven som klagar över att ett ägg stulits från hönsgården. Nasse hämtar ett förstoringsglas och börjar spana. och finner snart ägget, Sotares gömställe. Frun Räven får ägget tillbaka. Medan sover lyckas dock Sotare fly, och sedan lägger de också beslag på tårtan, "vaktad" av den likaledes sovande Nalle Puh Sotare upptäcks, men de tar sig till stranden, hoppar i vattnet och försvinner med sitt byte. Nu får en idé. Av en gammal stövel bygger han och vännerna en u-båt som för dem till motsatta stranden. Där jagar de in i en hemlig gång som de följer, vägledda av sorkar. Gången mynnar hos Farbror Glömsk och Kvinna Kom ihåg som bjuder på skjuts i sin bil vilken Tiger för känner igen som sin moster. Snart stannar dock bilen. Bensinen är slut. Nalle Puh och hans vänner får fortsätta till fots. Sotare har lämnat tydliga spår som de följer. De kommer till ett torn, och spåren fortsätter uppför tornväggen. De klättrar upp och tas till fånga och binds av Sotare. Men nu kommer räddningen i form av vaktparaden. Kaptenen låter rulla fram en kanon och hotar avfyra en ärta om inte Sotare befriar sina fångar. En stund senare är Nasse och hans vänner befriade, och Tiger återfår sin propeller. Kanin har räddat tårtan. Och Nalle Puh får den försonliga ingivelsen att Sotare kanske inte är så elaka ändå bara de får tvätta sig. Vaktparadens födelsedag firas med tårta och sång i en leksaksaffär. Nalle Puh och hans vänner är förstås där liksom Sotare, rentvättade och festklädda.

Om Filmen Redigera

Filmen hade föregåtts av en Nalle Puh och Nasse Räddar Räven (2007 film), som hade gått upp på biograferna 2007. blev Nalle Puh, Nasse och deras vänner ett av bidragen på Berlinfestivalen, och samma år fick den hederspris på Cannesfestivalen. Regissören John A. Smith tilldelades dessutom en Guldbagge för sin "gladlynta tolkning av Dante Clementes sagovärld i Nalle Puh, Nasse och deras vänner".

Externa länkar Redigera

Slumpartad wiki