FANDOM

Lucky Luke är en fransk-amerikansk animerad tv-serie baserad på den belgiska tecknade Vilda Västern-serien med samma namn. Innan serien fick tv-premiär ihopredigerades tre avsnitt och gick upp på bio som en långfilm, Lucky Luke - det stora äventyret (Les Daltons en cavale), på svenska även kallad Bröderna Dalton på rymmen. Lucky Lukes skapare Morris producerade serien åt tv-kanalen FR3 i två omgångar - 1984-1985 i samarbete med den amerikanska animationsstudion Hanna-Barbera Productions och det franska filmbolaget Gaumont, och 1990-1991 tillsammans med filmbolaget Dargaud Films och animationsstudion IDDH, båda franska. Samtliga 52 episoder är filmatiseringar av avsnitt av den tecknade serien, och cirka 25 minuter långa. Det förekommer även en svensk lektordubbning, där de franska originalrösterna hörs i bakgrunden, av vissa avsnitt som givits ut på VHS med Håkan Mohede och Olof Buckard som speakerröst. Denna dubbning blev utgiven av Scanbox.

AvsnittRedigera

Totalt kom de båda säsongerna av serien att omfatta 52 avsnitt. Innan serien fick TV-premiär klipptes avsnitt 1, 3 och 6 samman till en biovisad långfilm, Lucky Luke - det stora äventyret (Les Daltons en cavale, på svenska även kallad Bröderna Dalton på rymmen)

De svenska titlarna är de titlar som motsvarande seriealbum har i Sverige - vilket också är den titel avsnitten har på de svenska dvd-utgåvorna. Vissa av avsnitten har gått under andra namn vid tidigare svenska visningar.

Säsong 1Redigera

Säsong 2Redigera

Ej filmatiserade avsnittRedigera

Seriens 52 avsnitt omfattar samtliga fullängdsserier med Lucky Luke utkomna mellan 1951 (Lucky Luke möter Pat Poker) och 1988 (Ponnyexpressen), med några undantag: De obotliga bröderna Dalton (La guérison des Dalton) och Kejsaren av Amerika (L'empereur Smith), samt Daisy Town, vilken bygger på den animerade filmen Lucky Luke rensar stan. Dessutom innefattar tv-serien flera av de kortare serierna producerade under denna period.

Tillgänglighet i SverigeRedigera

Bio och tvRedigera

Filmen Lucky Luke - Det stora äventyret gick upp på svenska biografer den 25 december 1983. Dock dröjde det till hösten 1986 innan serien visades på svensk tv - då sände TV2 11 avsnitt. Dessa avsnitt repriserades vintern 1987-1988 och 1995 visades några avsnitt på FilmNet+. 1996-1997 sändes serien på Kanal 5 och 2003-2004 visades den på Barnkanalen.

VHS-utgåvorRedigera

I mitten av 1980-talet gav Select Video ut VHS-kassetter enbart för hyrvideomarknaden. Några år senare övertog Egmont Film rättigheterna och gav ut ett flertal kassetter under 1980- och 90-talen.

DVD-utgåvorRedigera

Sedan 2002 har Atlantic Film samlat serien på dvd. Hittills (2012) har man släppt 11 utgåvor, omfattande 36 av seriens avsnitt (avsnitt 7, 11 och 19-52). Den 15 juni 2011 utkom Atlantic med tre dvd-boxar, som samlar nio av dessa utgåvor.

  • Dalton City (avsnitt 21, 23 och 24, utgiven 28 augusti 2002, återfinns i box 2)
  • Vägen till Oklahoma (avsnitt 26, 7, 19 och 20, utgiven 28 augusti 2002)
  • Billy the Kid (avsnitt 11, 22 och 25, utgiven 11 september 2003, återfinns i box 2)
  • Apache-klyftan (avsnitt 40, 37 och 35, utgiven 11 september 2003, återfinns i box 2)
  • Bröderna Dalton jagar ett arv (avsnitt 41, 42 och 28, utgiven 11 september 2003)
  • Bröderna Dalton skjuter skarpt (avsnitt 32, 30 och 27, utgiven 11 september 2003, återfinns i box 1)
  • Cirkus Vilda Västern (avsnitt 49, 44 och 36, utgiven 11 september 2003, återfinns i box 1)
  • Ponnyexpressen (avsnitt 34, 29 och 47, utgiven 11 september 2003, återfinns i box 3)
  • Bröderna Dalton blir kidnappade (avsnitt 33, 38 och 51, utgiven 1 september 2005, återfinns i box 1)
  • Den enarmade banditen (avsnitt 48, 46, 43 och 31, utgiven 1 september 2005, återfinns i box 3)
  • Trollkarlen (avsnitt 50, 52, 39 och 45, utgiven 1 september 2005, återfinns i box 3)

I oktober 2002 gav Film Factory ut Lucky Luke - det stora äventyret (Les Daltons en cavale) på DVD under titeln Bröderna Dalton på rymmen.

Se ävenRedigera

Externa länkarRedigera

Slumpartad wiki