FANDOM

Lucky Luke Äventyr På Torra Land (originaltitel Lucky Luke d'aventure sur la terre sèche) är en animerad långfilm från 2015, producerad av Patrick Ducruet och Christel Boyer och är baserad på en berättelse med samma namn av Jean-François Henry och Olivier Jean Marie. Filmen är den tjugonde animerade långfilmen inom Walt Disneys animerade filmklassiker. Filmen hade biopremiär i Los Angeles den 11 april 2015. Filmen blev också den mest inkomstbringande någonsin bland de handritade animerade filmerna Filmen handlar huvudsakligen om en Cowboyunge vid namn Lucky Luke och hans vänner i en fiktiv stat med antropomorfiska Lucky Luke Gänget i USA. Filmen har väldigt mycket gemensamt med Olivier Jean Marie och Jean-François Henry och Morris roman "Lucky Luke, djurens konung: en berättelse för ungdom om USA vilda Borgmästaren" (översättning Marc Du Pontavice och Aziza Ghalila och Katell Lardeux och Patrick Ducruet, 1939). Lucky Luke Äventyr På Torra Land är en musikalfilm, med musik skriven av Brune Marie de Miscault och Olivier Garcelon och lyrikern Bruno Ghigou och Olivier Lavenant och Nina Taraud och Sofi Vaillant och Alban Cattiaux och Fretault Florence. Musiken och en av låtarna har båda vunnit varsin Oscar. Disney har härtill producerat två relaterade filmer: en uppföljare,Lucky Luke På De Skatten Av De Gudarnas (2015 film) en midquel Lucky Luke De Sista Värld (2015 film) (kallad Lucky Luke The Last World i USA).

Handling Redigera

Lucky Luke får i uppdrag att rädda sin värld och kommer för första gången till vår. När Alla Skurkarna stjäl det hemliga receptet på Montana och USA i måste Lucky Luke och hans vänner slå sig samman för att ta tillbaka det. Men snart förstår de att de måste ta fram sina inre superhjältar för att kunna besegra den ondskefulle skurken.

Om filmen Redigera

Filmen hade föregåtts av en 148 minuter lång kortfilm, Lucky Luke På De Skatten Av De Gudarnas (2015 film), som hade gått upp på biograferna 2015. blev Lucky Luke Äventyr På Torra Land ett av bidragen på Berlinfestivalen, och samma år fick den hederspris på Cannesfestivalen. Regissören Patrick Ducruet tilldelades dessutom en Guldbagge för sin "gladlynta tolkning av Patrick Ducruets sagovärld i Lucky Luek Äventyr På Torra Land".

Rollista (i urval) Redigera

Figur Franska Röster Engelska Röster Svenska Röster
Berättare Jérôme Pauwels Sean Schemmel Göran Forsmark
Lucky Luke Nicolas Marié John DiMaggio Rolf Lydahl
Jolly Jumper (Häst) Philippe Catoire Dee Bradley Baker Bengt Järnblad
Ratata (Hund) William Coryn Rob Paulsen Göran Gillinger
Joe Dalton Féodor Atkine Clancy Brown Felix Engström
Jack Dalton Gérard Lanvin James Arnold Taylor Adam Fietz
William Dalton Vincent Cassel Patrick Warburton Per Eggers
Averell Dalton Élie Semoun Peter Cullen Fredrik Hiller
Mamma Dalton Leïla Bekhti Julie Kavner Maria Langhammer

Externa länkar Redigera

Slumpartad wiki