FANDOM

Lego Filmen (originaltitel The Lego Movie) är en animerad långfilm från 2014, producerad av Warner Bros. och är baserad på en berättelse med samma namn av Phil Lord och Christopher Miller. Filmen är den tjugonde animerade långfilmen inom Walt Disneys animerade filmklassiker. Filmen hade biopremiär i USA den 7 februari 2014.

Handling Redigera

Legofiguren Emmet jobbar som byggjobbare. En dag upptäcker han att en mystisk kvinna, Wyldstyle, tagit sig in på byggarbetsplatsen. Han jagar henne, men faller ner i ett dolt hål, där han hittar en underlig artefakt som tycks tala till honom. Den fastnar på honom. Emmet blir förhörd av polisen, men fritas av Wyldstyle som visar sig vara en "mästerbyggare". Hon berättar att hon har letat länge efter artefakten som enligt legenden ska visa vägen till en utvald person. Hon tar Emmet till en annan värld, där den vise mästaren Vitruvius försöker träna upp Emmet utan framgång. Den onde Lord Business' styrkor anfaller dock och lyckas slutligen fånga in gänget, där även Batman och flera andra Legofigurer medverkar. Emmet beslutar sig för att försöka rädda sina vänner från Lord Business' högkvarter, men blir också infångad. Lord Business tar artefakten från Emmet, som visar sig vara en kork till en klistertub, som Lord Business tänkt att använda för att se till att allt Lego förblir såsom det var tänkt från början.

Rollista (i urval) Redigera

Svenska Röster Redigera

Externa länkar Redigera