FANDOM

För filmen från 1956, se Kalle Stropp, Grodan Boll och deras vänner.
För filmen från 1991, se Kalle Stropp och Grodan Boll på svindlande äventyr.
För kortfilmen från 1987, se Kalle Stropp och Grodan Boll räddar Hönan. Kalle Stropp och Grodan Boll är en serie fabeldjursberättelser skapade av Thomas Funck som radioteater, bilderböcker, tecknad film, spelfilm och tecknade serier och först presenterade i radio 1949. De relanserades i radio 1954, med Thomas Funck spelandes alla roller, och utkom samma år för första gången även på grammofonskiva (78-varvare). Grodan Boll gjorde comeback på 1970-talet i en radioserie tillsammans med Anita och Televinken med namnet "Veckans tisdag", som sändes 1971 till 1978. Även i Barnradions julkalender "Tjong i baljan!" 1973 får lyssnarna följa Grodan Boll med kamraterna Kalle Stropp, Plåt-Niklas och Papegojan Ragata, men också Anita och Televinken. Den tecknade serien med Kalle Stropp och hans vänner producerades 1955–1960, tecknad av Nils Egerbrandt. Funck själv skrev merparten av manusen. Serien publicerades i tidskriften Veckospegeln, veckotidningen Husmodern samt serietidningen Blondie. Den repriserades sedermera i tidningarna Nalle Lufs, Goliat och Bobo och Gnuttarna. 1956 producerade Europafilm Kalle Stropp, Grodan Boll och deras vänner, en 96 minuter lång film med utklädda skådespelare. Manus stod Thomas Funck för, och i regissörsstolen satt hans bror, Hasse Funck.

Externa länkarRedigera

Slumpartad wiki