FANDOM

Kalle Stropp, Grodan Boll och deras vänner är en svensk film från 1956, baserad på radioserien Kalle Stropp och Grodan Boll. Manuset till filmen skrevs av Thomas Funck, och regissör var hans bror Hasse Funck.

SkådespelareRedigera

Handling Redigera

Tillsammans med två barn sitter Thomas Funck och skriver färdigt filmens förtexter. Han börjar berätta: Det är tidigt en morgon. En massa bagarklädda barn samlar ägg i en hönsgård. Sedan går de in till den sovande bagaren och väcker honom, och bakandet av dagens bröd kan komma i gång. När barnen senare begett sig ut för att leverera brödet till kunderna och bageriet är tomt, kommer Kalle Stropp dit tillsammans med Grodan Boll, Plåt-Niklas, Räven och Papegojan. De är som små kryp i det stora bageriet. Men på detta råder Plåt-Niklas bot. Han uttalar en magisk formel, och genast krymper bageriet så att de små vännerna kan arbeta obehindrat i det. De ska nämligen baka en tårta för att uppvakta vaktparaden som fyller fyra år. Utan att de bakande märker något smyger två sotisar, Sot och Tos, in i bageriet och stjäl Plåt-Niklas' propeller som han bär på ryggen. Sedan försvinner de. Plåt-Niklas upptäcker förlusten, när det är dags att vispa grädde, och blir mycket ledsen. Strax därpå ger sig sotisarna till känna. De har tagit hand om propellern, berättar de. Och nu ska de försvinna för alltid. De ska bara släcka ljuset först. De blåser -- och det elektriska ljuset slocknar. Sotisarna kommer till Kalle Stropps äng, där de hittar ett ägg som de knäcker, tömmer och sedan gömmer sig i. Till ängen kommer Kalle Stropp, Grodan Boll, Plåt-Niklas, Räven och Papegojan. Räven bär på den nybakade tårtan. Här möter de Hönan som klagar över att ett ägg stulits från hönsgården. Kalle Stropp hämtar ett förstoringsglas och börjar spana -- och finner snart ägget, sotisarnas gömställe. Hönan får ägget tillbaka. Medan Hönan sover lyckas dock sotisarna fly, och sedan lägger de också beslag på tårtan, "vaktad" av den likaledes sovande Räven. Sotisarna upptäcks, men de tar sig till stranden, hoppar i vattnet och försvinner med sitt byte. Nu får Kalle Stropp en idé. Av en gammal stövel bygger han och vännerna en u-båt som för dem till motsatta stranden. Där jagar de in i en hemlig gång som de följer, vägledda av sorkar. Gången mynnar hos Gubben Glömsk och Gumman Kom ihåg som bjuder på skjuts i sin bil -- vilken Plåt-Niklas f ö känner igen som sin moster. Snart stannar dock bilen. Bensinen är slut. Kalle Stropp och hans vänner får fortsätta till fots. Sotisarna har lämnat tydliga spår som de följer. De kommer till ett torn, och spåren fortsätter uppför tornväggen. De klättrar upp -- och tas till fånga och binds av sotisarna. Men nu kommer räddningen i form av vaktparaden. Kaptenen låter rulla fram en kanon och hotar avfyra en ärta om inte sotisarna befriar sina fångar. En stund senare är Kalle Stropp och hans vänner befriade, och Plåt-Niklas återfår sin propeller. Räven har räddat tårtan. Och Grodan Boll får den försonliga ingivelsen att sotisarna kanske inte är så elaka ändå -- bara de får tvätta sig. Vaktparadens födelsedag firas med tårta och sång i en leksaksaffär. Kalle Stropp och hans vänner är förstås där -- liksom sotisarna, rentvättade och festklädda. Slutet gott, allting gott, säger Grodan Boll.

Produktion Redigera

Filmen spelades in med djurkostymerade skådespelare. Dessutom trickfilmades (av Lasse Molén) delar av filmen med dockor. Filmens samtliga röster dubbades av Thomas Funck (liksom i radioserierna), något som underlättades av att skådespelarna framträdde i maskering och djurkostym. Filmen spelades in under 1956 i Europafilms ateljéer i Sundbyberg.

MottagandeRedigera

Filmen var barntillåten vid den svenska premiären den 26 december 1956. "En god, välspelad, fantasifull och riktig barnfilm", ansåg recensenten Siv Widerberg i tidningen Arbetaren, och övriga kritiker i Stockholmspressen. Den tekniska lösning med sminkade och utklädda skådespelare och inslag av animation föll Svenska Dagbladets Eliza på läppen: "Men så är det ju verkligen iscensatt med den rätta fantasien och lekfullheten helt kongenialt med radioversionen". Medan Stockholms-Tidningen gläds åt de båda filmskurkarna: "Presentationen av de båda sotisarna gör bland annat säker filmeffekt."

UtmärkelserRedigera

Tidningen Folket i Bild utsåg filmen till 1956 års bästa barnfilm.

Externa länkarRedigera

Slumpartad wiki