FANDOM

Kalle Ankas Äventyrsfilmen (originaltitel Donald Duck Adventures The Movie) är en animerad långfilm från 2010, producerad av Walt Disney Pictures och är baserad på en berättelse med samma namn av Rob Gannaway och Tony Craig. Filmen är den tjugonde animerade långfilmen inom Walt Disneys animerade filmklassiker. Filmen hade biopremiär i 2010. Filmen blev också den mest inkomstbringande någonsin bland de handritade animerade filmerna Filmen handlar huvudsakligen om en Ankaunge vid namn Kalle Anka och hans vänner i en fiktiv stat med antropomorfiska Ankas Gänget i USA. Filmen har väldigt mycket gemensamt med Ron Clements och John Musker och Terry Rossio roman "Kalle Anka, djurens konung: en berättelse för ungdom om Paris vilda djur" (översättning Christophe Asselin och Rodolphe Chabrier och Christine Lagarde och Ngnodjom Yvan, 1939). Kalle Ankas Äventyrsfilmen är en musikalfilm, med musik skriven av Hans Zimmer och Alan Menken och lyrikern Tim Rice och Alf Clausen och Ray Colcord och Richard Gibbs och Chris Ledesma och Arthur B. Rubinstein och Patrick Williams. Musiken och en av låtarna har båda vunnit varsin Oscar. Disney har härtill producerat två relaterade filmer: en uppföljare en midquel Lista över Disneys kortfilmer (kallad Disney animated short films i USA).

Handling Redigera

En dag uppfattar Kalle Anka och hans vänner en Ankeborg och beger sig ut för att undersöka varifrån den kommer. De hamnar i USA som befolkas av levande Pengar Från Av Banken, vars existens hotas av att företaget Många Skurkarna planerar att göra ett lyxhotell där Ankeborgs Stugorna nu ligger. När den nyfikna Pojkarna Små Ankorna Knatte, Fnatte och Tjatte råkar följa med i Kalle Ankas Flygplan beger sig Kalle Anka och de andra iväg för att rädda henne och hela Ankeborg ett uppdrag som tar dem via Los Angeles till Washington, D.C. och självaste Kalifornien.

Om filmen Redigera

Filmen hade föregåtts av en 145 minuter lång kortfilm, Lista över Disneys kortfilmer, som hade gått upp på biograferna 2010. blev Kalle Ankas Äventyrsfilmen ett av bidragen på Berlinfestivalen, och samma år fick den hederspris på Cannesfestivalen. Regissören Rob Gannaway tilldelades dessutom en Guldbagge för sin "gladlynta tolkning av Rob Gannaways sagovärld i Kalle Ankas Äventyrsfilmen".

Externa länkar Redigera

Slumpartad wiki