FANDOM

Kalle Anka och hans vänner önskar God Jul är ett amerikanskt TV-program som premiärsändes i amerikansk TV den 19 december 1958 som ett avsnitt i TV-serien The Wonderful World of Disney. Programmet har sedan sänts i flera länders TV under julen. I Sveriges Television sänds det på julafton varje år sedan 1960.

Om programmet Redigera

Programmet består av ett urval av Disneys tecknade kortfilmer och långfilmscener.

Det presenteras av den fiktiva figuren Benjamin Syrsa med hjälp av Tingeling, Musse Pigg och Pluto. För den svenska berättarrösten - som delvis förnyas varje år - svarar sedan starten 1960 Bengt Feldreich, som var TV:s julvärd varje år 1959–1971. I avslutningsscenen sjunger Benjamin Syrsa (Bengt Feldreich med i första versen) "Ser du stjärnan i det blå?" i skenet av ett stearinljus. Under sent 1990-tal ville Mikael Olsson, som var programdirektör på SVT, få till en debatt om programmets framtid. Han var tydlig med att han enbart ville uppmana till diskussion och inte lägga ned det. Dåvarande TV-chefen Sam Nilsson intygade att det inte fanns någon vilja eller planer på att lägga ned programmet, utan att avtalet med Disney skulle löpa på.

Innehåll Redigera

Det amerikanska originalprogrammet Redigera

Det amerikanska originalprogrammet består av följande inslag:[1]

Fram till 1966 var den enda skillnaden mellan originalprogrammet och det svenska julprogrammet att det senare hade en svensk berättarröst. Julen 1967 byttes dock några av filmerna ut mot andra klipp, och fram till 1982 varierades innehållet från år till år. Detta har fått som följd att av de avsnitt som många av dagens svenska tittare ser som självklara ingredienser i sitt julfirande, är det endast fyra, som ursprungligen fanns med i programmet, förutom introduktion, mellanspelen med Musse Pigg och den avslutande "Ser du stjärnan i det blå?" med sång av Benjamin Syrsa, nämligen I jultomtens verkstad samt scener ur Askungen, Lady och Lufsen och Snövit och de sju dvärgarna.

Kalle Anka som Jultomte visades bland annat i dansk TV under ett antal år. Svensk och dansk TV har fortfarande olika versioner av programmen. I sydligaste Sverige kan man se båda versionerna då den danska sänds efter den svenska. Kalle Anka som Jultomte ansågs i Sverige som för våldsam och olämplig då filmen innehåller ett krig med en leksakskanon mellan Kalle och Piff och Puff. Några år efter att den försvunnit ur det svenska programmet togs den även bort ur det danska.

Programmet i Sveriges Television Redigera

Sedan 1983 har majoriteten av innehållet varit det samma:

1998; se nedan.

Utöver dessa episoder visas numera, i slutet, varje år ytterligare ett eller ett par filmklipp - vanligen från nysläppta eller kommande animerade Disneylångfilmer.

Ändringar i filmerna Redigera

Samtliga inslag är nedkortade av antingen tidsskäl eller av hänsyn till innehållet.Ett exempel är bland annat Musse Pigg på camping med scener där Långben förvandlar sin majskolv till popcorn genom att råka sticka in sin gaffel i ett vägguttag, och när husvagnen är nära att bli påkörd av ett tåg, samt frontalkrocka med en lastbil. Dessutom är en kort del ur Kalle Anka i djungeln borttaget, då Kalle plockar fram en kulspruta för att skjuta ihjäl den skämtsamme lilla fågeln.

I jultomtens verkstad Redigera

I jultomtens verkstad sändes först i en svartvit version, men sedan 1978 är den i färg. Fram till och med 1982 visades inte en svart docka som säger "mommy". Under samma period avbröts även leksakernas parad till tomtesäcken direkt efter Noaks ark, eftersom resten av paraden innehöll bland annat en docka som ansågs vara en nidbild av en jude. Under 2012 bestämde Disney sig för att ta bort dessa två scener ur Jultomtens verkstad samt en med en blondin. I den version som visas i SVT:s julaftonprogram saknas ytterligare två scener: En där jultomten läser upp en otroligt lång önskelista från en pojke som önskar sig en massa djur, samt en scen då Jultomten sjunger en sång strax innan han ger sig iväg på sin resa.

Tjuren Ferdinand 1982 Redigera

1982 byttes Tjuren Ferdinand ut mot Den fula ankungen men protesterna över det blev så massiva att SVT tvingades att sända inslaget direkt efter den ordinarie sändningen.

Robin Hood 1998 Redigera

Klippet ur Robin Hood visades inte 1998 på grund av att SVT:s rättigheter till filmen hade gått ut. 1999 var dock Robin Hood tillbaka igen.

Programmet i TV 3 Redigera

Svenska TV 3 har också sänt julprogram med Kalle Anka på julafton, bland annat 1996. Inslagen var andra än de som brukar visas i SVT, bland annat hade Lady och Lufsen-inslaget faktiskt jultema. I TV 3 behöll man delvis de engelska rösterna och använde textremsa för översättning till svenska och delvis använde man regelrätt dubbning i stället för en berättarröst som inte helt ersätter originalrösterna.

Antal tittare Redigera

Programmet håller sig stadigt på Topp 5 bland TV-programmen när årsstatistiken över antalet tittare ska summeras. Den främsta konkurrenten är Melodifestivalen. Eventuellt stora sportsändningar kan också förekomma som t.ex. Fotbolls-VM för herrar. Statistik kommer från Mediamätning i Skandinavien.

Externa länkar Redigera

Referensfel: <ref>-taggar finns, men ingen <references/>-tagg hittades