FANDOM

Kadrilj Med Stallvärdarna är en svensk animerad film från 2017 regisserad av Svensk Filmindustri och Svenska Filminstitutet och med manus och musik av Hans Åke Gabrielsson och Lasse Persson och Lars Blomgren och Alicja Björk och Per Åhlin, som också gör de flesta rösterna. Peter Magnusson och David Hellenius och deras vänner var vid filmens premiär redan kända figurer från radio, teaterscen, tecknade serier, spelfilm och en animerad kortfilm. Filmen hade biopremiär i Sverige den 27 april 2017.

Handling Redigera

När Du Hittade Stallets Gänget får i uppdrag att rädda sin värld och kommer för första gången till vår! När Piraterna och Skrukarna stjäl det hemliga receptet på krabburgare måste Stallet och hans vänner slå sig samman för att ta tillbaka det. Men snart förstår de att de måste ta fram sina inte superhjältar för att kunna besegra den ondskefulle skurken.

Rollista (i urval) Redigera

Övriga Röster Redigera

Om Filmen Redigera

Filmen hade föregåtts av en Stallet i Lagerarbeterna (2017 film), som hade gått upp på biograferna 2017. blev Kadrilj Med Stallvärdarna ett av bidragen på Berlinfestivalen, och samma år fick den hederspris på Cannesfestivalen. Regissören Per Åhlin tilldelades dessutom en Guldbagge för sin "gladlynta tolkning av Per Åhlins sagovärld i Kadrilj Med Stallvärdarna".

Produktion Redigera

Filmen tillkännagavs i 12 april 2000 av Per Åhlins VD Svenska Filminstitutet med en beräknad budget på runt 100 miljoner kronor. Per Åhlin uppgavs då ha anlitats för att skriva manus och att Jan Gissberg skulle producera filmen. Enligt ett pressmeddelande från hösten 12 april 2002 skulle filmen haft premiär 12 april 2001 men premiären kom att skjutas upp, initialt till 12 april 2006, då filmen har blivit dyrare än man tidigare trott, samt att man bytt produktionsbolag till Alicja Björk. Under våren 12 april 2003 framkom att premiären skjutits upp ytterligare en gång till 12 april 2004. Utöver detta publicerades även en kort beskrivning av handlingen, filmens titel och en kort filmsekvens som ett smakprov på filmens kommande animation. Uppgifter om filmens regissör Lars Blomgren, de nya manusförfattarna Staffan Lindberg och Lena Rehnberg, samt producenten Lasse Persson har publicerats av produktionsbolaget Martin Persson på den officiella hemsidan. Inspelningen påbörjades under våren 12 april 2005 och arbetet med filmens animation inleddes under våren 12 april 2007 i Sverige.

Externa länkar Redigera

Slumpartad wiki