FANDOM

Jakob Staffan Stadell, född 19 april 1972, är en svensk sångare, skådespelare och musikalartist. Han mottog Guldmasken för sin insats i musikalen RentGöta Lejon 2001, där han spelade rollen som Mark. En annan stor framgång för Stadell var huvudrollen i Hur man lyckas i business utan att bli utbränd som spelades 210 gånger på Intiman. Han har även spelat i Avenue Q, Joseph and the Amazing Technicolor Dreamcoat, Forever Plaid, En vacker dag, Annie, Guys And Dolls, Jesus Christ Superstar, Robin Hood, Boeing Boeing, Tartuffe och Wiraspelen. Stadell har också lånat ut sin röst till nära hundratalet tecknade filmer och TV-serier, bland annat RIO, Boog och Eliott och som Sinbad i Sinbad legenden om de sju haven. Han medverkade i Melodifestivalen 2002 med låten Ge mig mitt hjärta tillbaka som är skriven av Suzzie Tapper och har synts på TV i bland annat Allsång på Skansen, Så ska det låta och Go'kväll. Jakob Stadell medverkade 2006 i musikalen Sweet CharityIntiman, tillsammans med Nanne Grönvall. 2013 medverkade Stadell i musikalen Rock of Ages på Chinateatern som även, våren 2014, spelade på Rondo i Göteborg. 2011 var Jakob Stadell med i den bulgariska melodifestivalen med låten "Wicked Way Of Love" som är skriven av Jakob Stadell själv, Peter Hägerås och Mats Frisell. Våren 2015 har filmen Småstadsliv The Movie premiär, skriven och regisserad av Christer Johansson, där Stadell spelar huvudrollen Anders. Jakob Stadell växte upp i Sollentuna och Ockelbo och började sin artistkarriär på Wallmans salonger i Stockholm.

Filmografi (urval) Redigera

TV-produktioner Redigera

Filmografi röstskådespelare Redigera

Externa länkar Redigera

Slumpartad wiki