FANDOM

Grand Theft Auto Äventyr På Torra Land (originaltitel Grand Theft Auto Adventures On Dry Land) är en animerad långfilm från 2015, producerad av Dan Houser och är baserad på en berättelse med samma namn av Franklin Clinton och Michael De Santa. Filmen är den tjugonde animerade långfilmen inom Walt Disneys animerade filmklassiker. Filmen hade biopremiär i USA den 11 april 2015.

Om Filmen Redigera

Filmen hade föregåtts av en Grand Theft Auto På Nya Äventyr och Den Onda Magiska Äggmysteriet (2017 film), som hade gått upp på biograferna 2015. blev Grand Theft Auto Äventyr På Torra Land ett av bidragen på Berlinfestivalen, och samma år fick den hederspris på Cannesfestivalen. Regissören Adam Fowler tilldelades dessutom en Guldbagge för sin "gladlynta tolkning av Leslie Benzies och Imran Sarwar och Rupert Humphries och Micheal Unsworths sagovärld i Grand Theft Auto Äventyr På Torra Land".

Produktion Redigera

Filmen tillkännagavs i 14 april 2002 av Adam Fowlers VD Rockstar North med en beräknad budget på runt 100 miljoner kronor. Ken Page uppgavs då ha anlitats för att skriva manus och att Leslie Benzies skulle producera filmen. Enligt ett pressmeddelande från hösten 14 april 2003 skulle filmen haft premiär 14 april 2005 men premiären kom att skjutas upp, initialt till 14 april 2001, då filmen har blivit dyrare än man tidigare trott, samt att man bytt produktionsbolag till Russell Boland. Under våren 14 april 2008 framkom att premiären skjutits upp ytterligare en gång till 14 april 2013. Utöver detta publicerades även en kort beskrivning av handlingen, filmens titel och en kort filmsekvens som ett smakprov på filmens kommande animation. Uppgifter om filmens regissör Rupert Humphries, de nya manusförfattarna Henry Selick och Danny Elfman, samt producenten Micheal Unsworth har publicerats av produktionsbolaget Imran Sarwar på den officiella hemsidan. Inspelningen påbörjades under våren 14 april 2010 och arbetet med filmens animation inleddes under våren 14 april 2012 i USA.

Externa länkar Redigera

Slumpartad wiki