FANDOM

Fru Matilda är en Disneyfigur, som medverkar i Ducktales.

DuckTales Redigera

Redigera

Fru Matilda är anlitad utav Joakim von Anka för att vara hans hembiträde, hans brorsöners barnsköterska, städerska och kokerska i huset.

Hon har ett barnabarn som heter Anki som ofta hjälper till med att städa, laga mat, skälla ut knattarna och att försöka hålla pojkarna borta från trubbel, fast hon bryr sig om dem väldigt mycket.

Hon var barnskötare åt prins Grådrake ända tills att prinsens plan kraschade i djungeln för 20 år sedan. Detta hände efter att hans onde farbror skickade honom på en flygtur för att göra sig av med honom. Grådrake blir krönt till kung på hans 25:e födelsedag i episoden "Jungle Duck".

DuckTales (2017) Redigera

Fru Matilda åtekommer i den omgjorda versionen av serien som en utav huvudkaraktärerna. Fru Matilda är en sträng brittisk hushållerska som bor i huset med sitt barnbarn Anki. Det var hon som sade till Joakim von Anka att han borde spendera mer tid med sin familj när dem träffade knattarna för första gången. Hon är skyddande över Anki men låter henne följa med på äventyr med farbror Joakim, Kalle, Sigge och brorsönerna. Hon hjälper även gänget på vissa av deras äventyr.