FANDOM

Ensam Hemma På Nya Äventyr Och Den Onda Häxans Dotter (originaltitel Home Alone On New Adventures And The Wicked Witch's Daughter) är en animerad långfilm från Filmåret , producerad av 20th Century Fox och är baserad på en berättelse med samma namn av Rob Gannaway och Tony Craig. Filmen är den tjugonde animerade långfilmen inom Walt Disneys animerade filmklassiker. Filmen hade biopremiär i USA den 3 juni 2017.

Om FilmenRedigera

Filmen hade föregåtts av en 132 minuter lång kortfilm, Ensam Hemma På Nya Äventyr Och Den Onda Äggmysteriet (2017 film), som hade gått upp på biograferna 2017. 2017 blev Ensam Hemma På Nya Äventyr Och Den Onda Häxans Dotter ett av bidragen på Berlinfestivalen, och samma år fick den hederspris på Cannesfestivalen. Regissören Rich Moore tilldelades dessutom en Guldbagge för sin "gladlynta tolkning av Byron Howards sagovärld i Ensam Hemma På Nya Äventyr Och Den Onda Häxans Dotter".

Produktion Redigera

Filmen tillkännagavs i 1 februari 2007 av Chris Columbuss VD 20th Century Fox med en beräknad budget på runt 100 miljoner kronor. Ron Clements uppgavs då ha anlitats för att skriva manus och att 1 februari 2008 skulle producera filmen. Enligt ett pressmeddelande från hösten 1 februari 2009 skulle filmen haft premiär John Musker, men premiären kom att skjutas upp, initialt till 1 februari 2001, då filmen har blivit dyrare än man tidigare trott, samt att man bytt produktionsbolag till Clark Spencer. Under våren 1 februari 2006 framkom att premiären skjutits upp ytterligare en gång till 1 februari 2005. Utöver detta publicerades även en kort beskrivning av handlingen, filmens titel och en kort filmsekvens som ett smakprov på filmens kommande animation. Uppgifter om filmens regissör Donald W. Ernst, de nya manusförfattarna Amy Pell och Ted Elliott, samt producenten Byron Howard har publicerats av produktionsbolaget Rich Moore på den officiella hemsidan. Inspelningen påbörjades under våren 1 februari 2003. och arbetet med filmens animation inleddes under våren 1 februari 2002 i USA.

Externa länkar Redigera

Slumpartad wiki