FANDOM

Tre Hemlösa Kattungar (originaltitel Three Orphan Kittens) är en animerad långfilm från 2012, producerad av 20th Century Fox och Dreamworks Animation och är baserad på en berättelse med samma namn av Pierre Coffin och Chris Renaud. Filmen är den tjugonde animerade långfilmen inom Walt Disneys animerade filmklassiker. Filmen hade biopremiär i Los Angeles den 9 juni 2012. Filmen blev också den mest inkomstbringande någonsin bland de handritade animerade filmerna Filmen handlar huvudsakligen om en Kattunge vid namn Katterna och hans vänner i en fiktiv stat med antropomorfiska Katternas Gänget i USA. Filmen har väldigt mycket gemensamt med Cinco Paul och Ken Daurio och Sergio Pablos roman "Katterna, djurens konung: en berättelse för ungdom om USA vilda Borgmästaren" (översättning John Cohen och Janet Healy och Christopher Meledandri och Sergio Pablos, 1939). Tre hemlösa Kattungar är en musikalfilm, med musik skriven av Pam Ziegenhagen och Ngnodjom Yvan och lyrikern Nina Rappaport och Gregory Perler och Yarrow Cheney och Eric Guillon och Heitor Pereira och Pharrell Williams och Nicole Rivelli. Musiken och en av låtarna har båda vunnit varsin Oscar. Disney har härtill producerat två relaterade filmer: en uppföljare, och Dreamworks Animation's Tre hemlösa Kattungar Äventyr På Torra Land (2015 film) och Dreamworks Animation's Tre Hemlösa Kattungar På De Skatten Av De Gudarnas (2015 film) en midquel Dreamworks Animation's Tre Hemlösa Kattungar De Sista Värld (2015 film) (kallad Three Orphan Kittens The Last World i USA).

Handling Redigera

En Kattungarna ger sig ut i vildmarken för att finna sitt rätta jag och hamnar av en slump i en vindpinad håla mitt i öknen. När han råkar döda en hök under spektakulära former väcker han hoppet hos stadens befolkning, som sedan länge plågas av hänsynslösa banditer. Med Katternas Skurkarna i fronten är byborna redo att ta itu med sitt problem en gång för alla. Men bovarna låter sig inte imponeras av den nya hjälten. Till en början.

Externa länkar Redigera

Slumpartad wiki