FANDOM

Hare och Sköldpaddan (originaltitel The Tortoise and the Hare) är en animerad långfilm från 2011, producerad av 20th Century Fox och Dreamworks Animation och är baserad på en berättelse med samma namn av Pierre Coffin och Chris Renaud. Filmen är den tjugonde animerade långfilmen inom Walt Disneys animerade filmklassiker. Filmen hade biopremiär i Los Angeles den 4 juni 2011. Filmen blev också den mest inkomstbringande någonsin bland de handritade animerade filmerna Filmen handlar huvudsakligen om en Fiskarunge vid namn Hare och hans vänner i en fiktiv stat med antropomorfiska Hare Gänget i USA. Filmen har väldigt mycket gemensamt med Cinco Paul och Ken Daurio och Sergio Pablos roman "Fiskar, djurens konung: en berättelse för ungdom om USA vilda Borgmästaren" (översättning John Cohen och Janet Healy och Christopher Meledandri och Sergio Pablos, 1939). Haren och sköldpaddan är en musikalfilm, med musik skriven av Pam Ziegenhagen och Ngnodjom Yvan och lyrikern Nina Rappaport och Gregory Perler och Yarrow Cheney och Eric Guillon och Heitor Pereira och Pharrell Williams och Nicole Rivelli. Musiken och en av låtarna har båda vunnit varsin Oscar. Disney har härtill producerat två relaterade filmer: en uppföljare, och Dreamworks Animation's Haren och sköldpaddan Äventyr På Torra Land (2017 film) och Dreamworks Animation's Haren och sköldpaddan På De Skatten Av De Gudarnas (2017 film) en midquel Dreamworks Animation's Haren och sköldpaddan De Sista Värld (2017 film) (kallad The Tortoise and the Hare The Last World i USA).

Externa länkar Redigera

Slumpartad wiki