FANDOM

Djungelboken är en amerikansk animerad film från 1967, producerad av Walt Disney Productions. Filmen bygger fritt på några av novellerna i Rudyard Kiplings novellsamling Djungelboken.

Filmen hade premiär i USA 18 oktober 1967. Svensk premiär var 9 december 1968 på biografen Rigoletto i Stockholm.

Handling Redigera

Historien följer Mowgli, en pojke som hittas övergiven i Indiens djungel av pantern Bagheera. Han tar med Mowgli till en varglya där en flock med vargar tar hand om honom som om han var en av dem.

Men några år senare beslutar vargarnas råd att Mowgli måste till människobyn för att Shere Khan, en lömsk och hänsynslös tiger har återvänt till deras del av Djungeln och han vill inget hellre än att döda Mowgli. Bagheera tar med Mowgli till Människobyn, men han gillar inte alls den planen så Mowgli rymmer iväg. Han får träffa Kaa, en hungrig pytonorm som vill äta honom. Han träffar Baloo, en björn som lever livet som om varje dag skulle bli hans sista. Mowgli måste bestämma sig fort vart han ska bo innan Shere Khan sätter klorna i honom...

Rollista Redigera

Figur Engelsk originaldubb Svensk originaldubb
Mowgli Bruce Reitherman Pontus Gustafsson (tal)
Stefan Feierbach (sång)
Bagheera Sebastian Cabot Gösta Prüzelius
Baloo Phil Harris Beppe Wolgers (tal)
Rolf Bengtsson (sång)
Kung Louie Louis Prima Leppe Sundevall
Överste Hathi J. Pat O'Malley Arne Källerud
Winifried Verna Felton Hanny Schedin
Junior Clint Howard Jörgen Düberg
Kaa Sterling Holloway Hans Lindgren
Shere Khan George Sanders Olof Thunberg (tal)
Carl-Eric Hellström (sång)
Djungelflickan Darleen Carr Ulla Neumann
Akela John Abbott Sten Ardenstam
Rama Ben Wright Tor Isedal

Utöver dessa medverkade även Stig Grybe, Mille Schmidt, Lars Lennartsson, Ulf Lindqvist, Carl-Axel Elfving, Gunnar Lindkvist, Rolf Larsson, Bert Åke Varg, Guy de la Berg, Axel Düberg samt Ove Lind med kör som rösterna till diverse gamar, apor och elefanter.

Se även Redigera

Externa länkar Redigera

Slumpartad wiki