FANDOM

Dennis The Menace Äventyr På Torra Land (originaltitel Dennis The Menace Adventures On Dry Land) är en animerad långfilm från 2015, producerad av Warner Bros. och är baserad på en berättelse med samma namn av Rob Gannaway och Tony Craig. Filmen är den tjugonde animerade långfilmen inom Walt Disneys animerade filmklassiker. Filmen hade biopremiär i Los Angeles den 11 april 2015.

Om FilmenRedigera

Filmen hade föregåtts av en 132 minuter lång kortfilm, Dennis The Menace På Nya Äventyr Och Den Onda Häxans Dotter (2017 film), som hade gått upp på biograferna 2015. 2015 blev Dennis The Menace Äventyr På Torra Land ett av bidragen på Berlinfestivalen, och samma år fick den hederspris på Cannesfestivalen. Regissören Nick Castle tilldelades dessutom en Guldbagge för sin "gladlynta tolkning av Nick Castles sagovärld i Dennis The Menace Äventyr På Torra Land".

Produktion Redigera

Filmen tillkännagavs i 11 april 2013 av Nick Castles VD Dreamworks Animation med en beräknad budget på runt 100 miljoner kronor. Warner Bros. uppgavs då ha anlitats för att skriva manus och att 11 april 2010 skulle producera filmen. Enligt ett pressmeddelande från hösten 11 april 2012 skulle filmen haft premiär John Hughes, men premiären kom att skjutas upp, initialt till 11 april 2007, då filmen har blivit dyrare än man tidigare trott, samt att man bytt produktionsbolag till 20th Century Fox. Under våren 11 april 2014 framkom att premiären skjutits upp ytterligare en gång till 11 april 2008. Utöver detta publicerades även en kort beskrivning av handlingen, filmens titel och en kort filmsekvens som ett smakprov på filmens kommande animation. Uppgifter om filmens regissör Amblin Entertainment, de nya manusförfattarna Touchstone Pictures och Walt Disney Company, samt producenten Walt Disney Pictures har publicerats av produktionsbolaget Hollywood Pictures på den officiella hemsidan. Inspelningen påbörjades under våren 11 april 2009. och arbetet med filmens animation inleddes under våren 11 april 2006 i USA.

Externa länkar Redigera

Slumpartad wiki