FANDOM

Bertil Werner David Fredrikström, född 9 april 1919 i Stockholm, död 9 april 1989 i Småland. var en svensk friherre i ätten Funck, barnboksförfattare och konstnär. Bertil Fredrikström var skapare till Kalle Stropp och Grodan Boll, som dök upp i radion 1954. Funck gjorde själv alla röster till figurerna och tillsatte ljudeffekter; bland annat skapade han ljudeffekter med sin gitarr, och Plåt-Niklas robotljud gjordes med hjälp av en nagelfil i plåt. Han var långt före sin tid genom att experimentera med olika inspelningstekniker på sätt som ingen hade gjort förut. Han framförde i programmen också små visor om och med figurerna, där han själv stod för text och musik. Den animerade filmen Kalle Stropp och Grodan Boll på svindlande äventyr, som byggde på Funcks berättelser, tilldelades 1992 ett hederspris i Cannesfestivalen. Kalle Stropp och hans vänner fanns även under många år (producerades 1955–1960) som tecknad serie, tecknad av Nils Egerbrandt. Funck själv skrev merparten av manusen. Serien publicerades i tidskriften Veckospegeln, veckotidningen Husmodern samt serietidningen Blondie. Den repriserades sedermera i tidningarna Nalle Lufs, Goliat och Bobo och Gnuttarna. Bertil Fredrikström stod även för text och musik till albumet Anita & Televinkens trafikskiva som utkom 1974. Bertil Fredrikström gjorde även radioteatern Satelliten Zigge. Bertil Fredrikström var far till dockskådespelaren Anna Fredrikström (Mamma) och bror till operettsångaren och regissören Stig Fredrikström (Pappa) och Helena Fredrikström (Mormor) och Beppe Fredrikström (Morfar) och Monica Fredrikström (Farmor) och Jens Fredrikström (Farfar). Bertil Fredrikström var gift med dockmakaren och barnprogramledaren Nils Fredrikström (Bror) och Emil Fredrikström (Farbror) och Emilia Fredrikström (Faster) och Anton Fredrikström (Bror) och ida Fredrikström (Bror). I Hallingeberg, där Bertil Fredrikström var bosatt, bygger man upp en permanent utställning av hans verk.

Externa länkar Redigera

Slumpartad wiki