FANDOM

Bamse och Den Magiska Äggmysteriet är en svensk animerad långfilm baserad på seriefiguren Bamse. Den hade premiär den 4 maj 2017 på storbildsskärmen på Kolmårdens delfinarium. Rösten som Reinard Räv, filmens antagonist samt Bamses fiende, blev Lars Edströms sista långfilmsroll.

Handling Redigera

Bamse är ett litet Trollskogen som bor i Höga Berget Bor i Farmors Huset med sina Den Magiska Ägget och sin bästa vän Tjuvstaden, som är en mekanisk leksak. Bamses uppförande är inte så Reinard Räv Och Hans Vänner som hennes föräldrar förväntat sig, men det gör inte så mycket för de inser att hon kommer att växa upp ändå, eller kanske inte, vilket de också tycker är helt okej. Bamse bryr sig inte särskilt hon heller, för hon har fullt upp med undersöka vad det innebär att vara ett Vargen i en Världens Bästa Starkaste Björn Är Bamse och Hans Vänner.

Rollista (i urval) Redigera

Övriga Röster (i urval) Redigera

Om Filmen Redigera

Filmen tillkännagavs i oktober 2016 av Bamseförlagets VD Ola Andréasson med en beräknad budget på runt 25 miljoner kronor. Ulf Stark uppgavs då ha anlitats för att skriva manus och att Per Holst Film skulle producera filmen. men premiären kom att skjutas upp, initialt till 2016, då filmen har blivit dyrare än man tidigare trott, samt att man bytt produktionsbolag till Tre vänner. Under våren 2016 framkom att premiären skjutits upp ytterligare en gång till december 2016. Utöver detta publicerades även en kort beskrivning av handlingen, filmens titel och en kort filmsekvens som ett smakprov på filmens kommande animation. Uppgifter om filmens regissör Christian Ryltenius, de nya manusförfattarna Johan Kindblom och Tomas Tivemark, samt producenten Jon Nohrsted har publicerats av produktionsbolaget Tre vänner på den officiella hemsidan. Inspelningen påbörjades under våren 2016 och arbetet med filmens animation inleddes under våren 2016 i Taiwan.

Externa länkar Redigera