FANDOM

Nils Börje Ahlstedt, född 21 februari 1939 i Hedvig Eleonora församling i Stockholm, är en svensk skådespelare och regissör. Hans son Klas Ahlstedt är också skådespelare. Börje Ahlstedt kommer från en arbetarfamilj och utbildades vid Dramatens elevskola 1962–65. Sedan dess har han arbetat vid Kungliga Dramatiska teatern. Sitt stora genombrott fick han tillsammans med Lena Nyman i Vilgot Sjömans filmer Jag är nyfiken – gul (1967) och Jag är nyfiken – blå (1968). För den breda publiken är han kanske mest känd som rövarhövdingen Mattis i Tage Danielssons filmatisering av Astrid Lindgrens bok Ronja Rövardotter (1984), samt den fisande farbror Carl i Ingmar Bergmans film Fanny och Alexander (1982). År 2003 återkom han i Bergmans sista film Saraband som Henrik, den överambitiöse fadern till Karin. Ahlstedt har även medverkat i en lång rad TV-produktioner, bland annat som Tojan i TV-serien Bröderna Malm (1972 och 1973), som den matlagningsintresserade konstnären i Lösa förbindelser (1985), som den före detta expediten Larzon i Chefen fru Ingeborg (1993) och den före detta kåkfararen Norton i långserien Tre Kronor (1998–1999). Börje Ahlstedt fick mycket uppmärksamhet för sin medverkan i Sveriges Televisions porträttserie Stjärnorna på slottet i januari 2006. Ahlstedt har arbetat vid Dramaten i Stockholm sedan 1960-talet. Hösten 2003 spelade han där önskerollen Kung Lear. Uppsättningen var omtvistad, men Ahlstedts insats fick mycket beröm. Under våren 2009 medverkade Börje Ahlstedt i pjäsen Muntra fruarna av Windsor. Han har även spelat privatteater och var bland annat engagerad vid Vasateatern 1979–1981.

Priser och utmärkelser Redigera

Externa länkar Redigera

Slumpartad wiki