FANDOM

Anna Margareta Norberg, född 17 januari 1965 och uppväxt på Alnön utanför Sundsvall, är en svensk skådespelare, musikalartist, teater- och nöjesproducent. Norberg har stått på scen sedan 1989 och har medverkat på Intiman, Berns, Chinateatern och Vasateatern i Stockholm, på Folkan i Borås och på Skånska Teatern. I TV-sammanhang har hon setts i bland annat Snoken, Anna Holt och Zonen samt i SVT:s julkalendrar Pelle Svanslös och Julens hjältar, och på film i bland annat Hälsoresan, Dancer in the Dark och Stjärnsystrar. Sedan 2004 driver Norberg produktionsbolaget Dröse & Norberg Nöjen tillsammans med sin sambo regissören Robert Dröse. De producerar teateruppsättningar som turnerar i hela Sverige och shower för hotellanläggningar och företagsevenemang. Norberg medverkar i gruppen Zirkus Hanz, som deltog i Talang 2010. De gick vidare till slutaudition med två gröna bockar (som de fick av Johan Pråmell och Bert Karlsson). Där blev de en av semifinalisterna. De tävlade då i den tredje semifinalen, men gick inte vidare. Däremot blev de juryns wildcard och tävlade i finalen. Väl i finalen slutade de oplacerade, eftersom TV4 bara gick ut med vem som vann och vem som blev tvåa, vilket de inte blev. År 2007 blev Norberg nominerad till bästa kvinnliga huvudroll i talpjäs för Guldmasken i Hotelliggaren. Samma år utsågs hon till Årets västernorrlänning.

Filmografi (urval) Redigera

TeaterRedigera

Roller (ej komplett) Redigera

År Roll Produktion Regi Teater
1997 Ulla Persson Spanska flugan
Franz Arnold och Ernst Bach
Thomas Ryberger Intiman
2002 Ensemble Garbo The Musical
Michael Reed, Jim Steinman och Warner Brown
Scott Faris Oscarsteatern
2012 DrottningenSnövit
Robert Dröse
Robert Dröse Rival och turné

Referenser Redigera