FANDOM

Anki är en av huvudkaraktärerna i Ducktalesserierna.

Bakgrund Redigera

Anki är barnbarn till Fru Matilda. Det är okänt om vad som harn hänt med hennes egna förldrar, men Fru Matilda verkar vara hennes målsman. Under tiden osm Fru Matilda sökte jobbet som Joakims städerska, kokerska och brorssönerna barnskötare var Anki och Matilda hemlösa. Hon gick med på att jobba för mat och husrum för de båda, detta var en deal som farbror Joakim inte kunde neka. Ända sen det har dem båda blivit en del av Ankfamiljen, och Anki har fått en stor plats i Joakims hjärta, och hon kallar honom Farbror Joakim även om dem inte är släkt.

Personlighet Redigera

Anki är en underbar och känslig liten ankunge och har en stor passion för djur. Ankis kärlek för djur är hennes största tillgång, och hon verkar kunna tämja vilka djur hon vill, även de mest exotiska djur som dinosaurier och ett snömonster. Hennes ända konflikt med ett djur var när hon gick vilse i vildmarken, hennes docka blev då stulen av en koala, hon blev också jagad av vårtsvin, hon övervann sin rädsal för djuren och blev sen vänner med dem.

Anki är väldigt uttrycksfull och säger att alltid vad hon tänker. Ett exempel på detta är det i en eventuell framtid, i episoden "Duck to the Future". Anki är den ända som är kvar utav Farbror Joakims famlj och hon hjälper honom tillbaka till sin egen tid. Hon har vuxit upp till en kvinna och är gift med Rufus. När Farbror Joakim återvänder till sin egen tid, föreslår han att han vill se dem på deras bröllop, vilket Anki starkt ogillar.                  

Framträdanden Redigera

Ankliv Redigera

Anki gjorde sin debut i det tredje avsnittet "Three Ducks of the Condor". Efter detta gjorde hon vanliga framträdanden genom hela serien. Några avsnitt cirkulerar även kring henne, såsom "Attack of the Fifty-Foot Webby, Anki blir fullvuxen" och "The Good Muddahs, Bra Muddahs"

I avsnittet "Anki blir fullvuxen" tar Joakim med barnen till djungeln för att hitta ett ovanligt djur, Anki kommer i kontakt med vatten som gör att hon blir väldigt stor. 

I avnsittet "Bra Muddahs" blir Anki kidnappad och hålls för lösen av Björnligans kvinnliga kusiner Beagle babes. Under tiden dem har kidnappat henne, blir dem tillslut vänner.

Redigera

Farbror Joakim och knattarna i jakten på den förvunna lampan Redigera

Ducktales

Anki i Farbror Joakim och knattarna i jakten på den försvunna lampan.

I filmen tar Joakim med sig knattarna, Anki och Sigge på en resa för att hitta Collie Babas förvunna skatt, ovetande om att den onde Merlock också letar efter den. När dem hittar den, ser hon en oljelampa och frågar Joakim om hon får ta med sig, eftersom att den ser ut som en tekanna. Eftersom att den inte är så värdefull svarar han ja. Efter att skatten blivit stulen av Merlock och att dem flytt, kommer dem hem till Ankeborg tomhänta.

När dem väl är hemma ska Anki polera sin "tekanna". Så snart hon gnider den med en trasa, poppar en Ande ut. Han blir vän med Anki, knatte, fnatte och tjatte, han ger dem några önskingar. Hennes första önskning, vilket är en elefantunge gör att anden nästan blir påkommen. Tillslut önskar Anki att alla hennes leksaker ska komma till liv, och denna önskning gör att anden blir påkommen av Joakim. När Genie är fri, önskar Joakim sig Collie Babas förvunna skatt och tar lampan med sig till samfundets fest, där han planerar att berätta om sin upptäckt. På festen får Dijon (Merlocks sidekick) tag på lampan och önskar för Joakims öde. Efter att han är arresterad för intrång på sin egen ägedom hjälper Anki och några av Joakims vänner honom att fly från fängelse

Ducktales (2017) Redigera

DT2017 - Webby Vanderquack-0

Ankis omgjorda utseende

Anki återkommer i denna omgjorda verison av Ducktales som en större karaktär. Denna personifierning av Anki är betydligt äldre än orginalet, hon är ett entusiastiskt äventyrsfan och klanen Von Anka historiker som anser att Kalle Anka är en av de bästa äventyrarna som någonsin funnits.

Anki är väldigt socialt och mentalt vilse. Efter att ha levt hela sitt skyddade liv i Von Ankas herrgård är Anki ny på det här med vänner och världen utanför. Brorssönerna blir hennes första rikitga vänner medan hon hjälper dem att fylla hålen i Von Ankas mysteriska historia, ett stort historie ark som involverar att hon hjälper Fnatte att avslöja vad som hänt med knattarnas mamma Della Anka. Den nya versionen av Anki är mer brutal och kompetent, eftersom att hennes överbeskyddande mormor Matilda har lärt henne några unika färdigheter, detta inkluderar främmande språk och kampsport.

Kuriosa Redigera

  • Även fast Anki är Fru Matildas barnbarn och inte är släkt med Anka/ von Anka familjen finns det några DuckTales böcker som utav misstag säger att hon är Fru Matildas brorsdotter, och andra säger att hon är knattarnas kusin. Enligt en fransk version av Ankornas släktträd (som publicerades före Don Rosas version) var hon Kajsa Ankas brorsdotter och förmodligen en kusin till Kicki, Pippi och Titti.
  • Anki syns sällan utanför DuckTales.

Källor Redigera

http://disney.wikia.com/wiki/Webby_Vanderquack