FANDOM

Anders Öjebo är en svensk röstskådespelare. Han föddes den 10 mars 1966 i Göteborg, men är uppvuxen i Karlskoga.

Han har spelat både Judas i musikalen Jesus Christ Superstar liksom herr Padda i Det susar i säven, vilka båda visades i Karlstad. Som 25-åring fick han fast anställning på KM Studio i sin hemstad. Han arbetade från början där som ljudtekniker, men fick av en slump chansen att göra en mindre roll. Sedan början av 90-talet har han gjort den svenska rösten till Musse Pigg. Han har även lånat ut sin röst till flera Disney-produktioner som Casey Junior/Lilla Tåget i Dumbo, Peter Pan i Peter Pan, Drake Mallard/Darkwing Duck i Darkwing Duck, Pongo i Pongo och de 101 dalmatinerna, Banzai i Lejonkungen, Jago i Aladdin, Vildkatt i Luftens hjältar och PJ i Långbens galna gäng.

Som ung var Anders Öjebo med i det mindre dansbandet Scandinavians och har sjungit ett stort antal vinjetter i Disneyserier som "Duck Tales", "Darkwing Duck", "Luftens hjältar", "Långbens galna gäng", "Quack Pack" och "Timon och Pumbaa". Likaså sjöng Anders vinjetten till Disneydags/Disneyklubben, 1991.

När Peter Rangmar, Timon i Lejonkungen, avled var det Anders Öjebo som axlade hans mantel och spelade Timon i både Lejonkungen II - Simbas skatt, och i den tecknade serien Timon och Pumbaa. I Lejonkungen 3: Hakuna Matata var det dock Per Fritzell som spelade Timon. Öjebo hördes under en tid på Disney Channel.

FilmografiRedigera

Referenser Redigera